نقش سبک زندگی سالم و خودکار آمدی در پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر در میان دانشجویان

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

محمدحسین کمال‌الدینی زهرا میرسرگزی خدیجه سراوانی ملیحه قرایی

چکیده

مقدمه: افرادی که در محیط خانواده زندگی می‌کنند، هر کدام توانایی‌ها و ویژگی‌های مخصوص به خود را نیز دارند. عوامل فردی هم به‌ عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر گرایش افراد به اعتیاد، نقش مهمی دارد. هدف از این مطالعه، بررسی نقش سبک زندگی سالم و خودکارآمدی در پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر در میان دانشجویان می‌باشد.


شیوه‌ی مطالعه: پژوهش حاضر، یک مطالعه‌ی مروری است که بر اساس جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر علمی و دانشگاهی با استفاده از کلید واژه‌هایی از جمله: سوء مصرف مواد مخدر، سبک زندگی، علل گرایش به مواد مخدر در بین جامعه‌ی دانشجویان و نقش جامعه و خانواده در پیشگیری مصرف انواع مواد مخدر به زبان فارسی و انگلیسی در پایگاه‌های معتبر همچون PubMed، Wiley، Elsevier، Science Direct و SID از سال 1980 تا 2019 انجام شد و مقالات مورد نظر انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند.‌


نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر نشان داد که گرایش افراد به اعتیاد، تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله عوامل فردی و خانوادگی است. تأثیر خانواده از طریق وراثت و تربیت بر اعضای آن، امری مسلم بوده و نقش مهمی در شکل‌گیری رفتارهای فرزندان دارد. اگر خانواده در مقابل مشکلات متعددی که در طول عمر خود با آن‌ها مواجهه می‌شود، مقاومت و تاب‌آوری داشته باشد، این ویژگی به فرزندان نیز منتقل‌ شده و آن‌ها نیز مواجهه‌ی مؤثری با موقعیت‌های فشارزا خواهند داشت. در این میان، خانواده مهم‌ترین فاکتور می‌باشد.


کلمات کلیدی: اعتیاد، سبک زندگی، دانشجویان، مواد مخدر

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

نوع مقاله
مقاله مروری

مراجع

1. Rahmati A, Etemadi A. The effect of teaching coping skills on the-students attitudes towards drug abuse -using group discussion. Journal of Psychology 2007; 1(4): 117-41. [In Persian].
2. Mousavi M S. The study of the effectiveness of life skills training on reduction of tendency to drug abuse among high school boy students. Resrach on Addiction 2010; 4(13): 73-88. [In Persian].
3. Abdollahpour M, Golzari M. Investigation of the effect of life skill training on attitude towards substance abuse in sirjan city high school students. Resrach on Addiction 2009; 2(8): 33-54. [In Persian].
4. Rostami R. The epidemiology of drug abuse in University of Tehran’s Students. Researchproject, university of Tehran, 2006.
5. Papa S. Wonders of the Brain (addiction). Translated by Saghafi H. Tehran, Iran: Cultural Institution of Fatemi; 2006. p. 20-30. [In Persian].
6. Bahari F. Addiction: couns-eling and treatment. Tehran, Iran: Danjeh Publications; 2009. p. 12-22. [In Persian].
7. Sarrami H, Ghorbani M, Taghavim Y. The survey two decades of prevalence studies among iraninivesitystudnts. Resrach on Addiction 2013; 7(27): 36-9. [In Persian].
8. Sadat Hoseini F, Hosein Chari M. Surveying the evidence related to the validity and reliability offamily resiliency scale. Journal of Counseling and Psychotherapy of Family 2013; 3(2): 181-206. [In Persian].
9. McCubbin HI, Patterson JM. The family stress process: The Double ABCX model of adjustmentand adaptation, In: McCubbin HI, Sussman M, Patterson JM, editors. Social stress and the family: Advances in family stress theory and research. New York, NY: Haworth Press; 1983. p. 7-38.
10. Sugaya N, Haraguchi A, Ogai Y, Senoo E, Higuchi S, Umeno M, et al. Family dysfunctiondifferentially affects alcohol and methamphetamine dependence: a view from the Addiction SeverityIndex in Japan. Int J Environ Res Public Health 2001; 8(10): 3922-37.
11. Kabat-Zinn J. Coming to our senses. New York, NY: Hyperion; 2005. p. 45-61.
12. Sedaghat M, Mohammadi R, Alizadeh K, Imani AH. The effect of mindfulness-based stressreduction on mindfulness, stress level, psychological and emotional well-being in Iranian sample. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2011; 30: 929-34.
13. Keng SL, Smoski MJ, Robins CJ. Effects of mindfulness on psychological health: A review ofempirical studies. Clin Psychol Rev 2011; 31(6): 1041-56.
14. Spinella M, Martino S, Ferri C. Mindfulness and addictive behaviors. Journal of BehavioralHealth 2013; 2(1): 1-7.
15. Shonin E. van Gordon W, Griffiths MD. Mindfulness as a treatment for behavioural addiction. J Addict Res Ther 2014; 5: e122.
16. Krejcie RV, Morgan DW. Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement 1970; 30(3): 607-10.
17. Hajihasani M, ShafiAbadi A, Pirsaghi F, Kiyanipour O. Relationship between aggression, assertiveness, depression and addiction potential in female students of allamehtabbatabai. Knowledge & Research in Applied Psychology 2012; 13(3): 65-74. [In Persian].
18. Ghasemi Jobaneh R, Arabzadeh M, Jalili Nikoo S, Mohammad Alipoor Z, Mohsenzadeh F. Survey the validity and reliability of the Persian version of short form of Freiburg mindfulnessinventory. J Rafsanjan Univ Med Sci 2015; 14(2): 137-50. [In Persian].
19. Schumm JA, O'Farre TJ. Families and addiction. Comprehensive Addictive Behaviors and Disorders 2013; (1): 303- 12.
20. Becona E, Martinez U, Calafat A, Fernandez-Hermida JR, Juan M, Sumnall H, et al. Parental permissiveness, control, and affect and drug use among adolescents. Psicothema 2013; 25(3): 292-8.
21. Afkari ME, Ghasemi A, Shojaeizadeh D, Tol A, Foroshani AR, Taghdisi MH. Comparison betweenfamily functiondimensions and quality of life among amphetamine addicts and non- addicts. Iran Red Crescent Med J 2013; 15(4): 356-62.
22. Khoda Javadi R, Agha Bakhshi H, Rafie H, Asgari A, Bayan Memar A, Abdi Zarin S. The relationship between family functioning and resilience against substance use among male studentsin risky high schools. Social Welfare 2011; 11(41): 421-44. [In Persian].
23. Hummel A, Shelton KH, Heron J, Moore L, van den Bree M. A systematic review of the relationshipsbetween family functioning, pubertal timing and adolescent substance use. Addiction 2013; 108(3): 487-96.
24. Botvin GJ. Griffin, KW. Life skill training: empirical finding and future directions. Journal of Primary Prevention 2004; 25(2): 211-32.
25. Zollinger TW, Saywell RM, Muegge CM, Wooldrige JS, Cummings SF, Caine VA. Impact of the life skills training curriculum on middle school student’s tobacco use in Marion County, Indiana, 1997-2000. J Sch Health 2003; 73(9): 238-46.
26. Volkow ND. Drugs, Brains, and Behavior: The Science of Addiction". United States: National Institute on Drug Abuse; 2010.
27. Derks H. History of the opium problem: The Assault on the East, ca. 1600-1950. [2012]. Available from: URL:
https://brill.com/view/title/20966
28. Kauer JA, Malenka RC. Synaptic plasticity and addiction". Nat Rev Neurosci 2007; 8(11):
844-58.
29. National Institutes of Health. Understanding Drug Use and Addiction. [29 May 2020]. Available from: www.drugabuse.gov. National Institute on Drug Abuse.
30. Enoch MA. The role of early life stress as a predictor for alcohol and drug dependence. Psychopharmacology 214(1): 117-31.
31. Ahmadi J, Hasani M. Prevalence of substance use among Iranian high school students. Addict Behav 2003; 28(2): 375-9.
32. Hajirasouli M, Eghbali K, Khodayari A. Considering the prevalence and causes addiction in prior doping champions of Iran. World Appl Sci J 2012; 18(1): 123-6.
33. Dehghani R. Human, environment, and disease from viewpoint of Iranaian intelectuals. Sciences Cultivation 2014; 4(1): 84-7. [In Persian].
34. Jafari S, Movaghar AR, Craib K, Baharlou S, Mathias R. Socio-cultural factors associated with the initiation of opium use in Darab, Iran. Int J Ment Health Addict 2009; 7: 376-88.
35. Zangeneh M, Ala-leppilampi K, Barmaki R, Peric T. The potential role of physical exercise in addiction treatment and recovery: The social costs of substance misuse. Int J Ment Health Addict 2007; 5(3): 210-8.