بررسی میزان اضطراب ناشی از ابتلا به بیماری کووید-19و مرگ و میر ناشی از آن در دانشجویان کارورزی در عرصه‌ی قبل از ورود به بخش در دانشگاه علوم پزشکی زابل

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

صادق دهقان مهر
ناهید میر
نجمه قیامی کشتگر
فاطمه کرد سالارزهی

چکیده

مقدمه: اضطراب در مورد کووید-19 بسیار شایع است و به نظر می‌رسد به دلیل شیوع زیاد و مرگ و میر ناشی از آن است. دانشجویان علوم پزشکی نیز در مورد ابتلا به این بیماری ممکن است اضطراب داشته باشند. لذا این مطالعه با هدف بررسی اضطراب ناشی از بیماری کووید-19 در دانشجویان کارورزی در عرصه قبل از ورود به بخش انجام شد.


شیوه‌ی مطالعه: این مطالعه توصیفی بر روی 90 دانشجوی پرستاری، اتاق عمل و مامایی کارورز در عرصه در بهمن 1400 قبل از ورود به بخش در دانشگاه علوم پزشکی زابل انجام شد. نمونه‌گیری به صورت تصادفی انجام شد. اضطراب ناشی از کرونا با پرسش‌نامه (Corona Disease Anxiety Scale) CDAS بررسی شد.


یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره کل اضطراب کرونا 16/10 ± 22/29 بود که نشان‌دهنده‌ی اضطراب خفیف می‌باشد. میانگین و انحراف معیار علائم روانی و جسمی اضطراب ناشی از بیماری در واحدهای پژوهش به ترتیب برابر با  20/48 ± 32/82 و 14/73 ± 11/76 بود که نشان‌دهنده شدت بیشتر علائم روانی می‌باشد.


نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه و اضطراب خفیف ناشی از ابتلا و مرگ و میر بیماری کووید-19 در دانشجویان و اثرات منفی اضطراب ناشی از این بیماری از جمله تأثیرات منفی بر یادگیری آنان، لازم است راهکار مناسب برای پیشگیری و کنترل آن اندیشیده شود.


کلیدواژه‌ها: اضطراب، اضطراب ناشی از کووید-19، دانشجو، کارورزی در عرصه

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

استناد به مقاله
دهقان مهرص., میرن., قیامی کشتگرن., & کرد سالارزهیف. (2022). بررسی میزان اضطراب ناشی از ابتلا به بیماری کووید-19و مرگ و میر ناشی از آن در دانشجویان کارورزی در عرصه‌ی قبل از ورود به بخش در دانشگاه علوم پزشکی زابل. مجله دانشکده پزشکی زابل, 54-59. https://doi.org/https://doi.org/10.18502/jzms.v5i2.10602
نوع مقاله
مقاله پژوهشی

مراجع

1. To KKW, Sridhar S, Chiu KH, Hung DLL, Li X, Hung IFN, et al. Lessons learned 1 year after SARS-CoV-2 emergence leading to COVID-19 pandemic. Emerg Microbes Infect 2021; 10(1): 507-35.
2. Long MJC, Aye Y. Science's response to CoVID-19. ChemMedChem 2021; 16(15): 2288-314.
3. Karim SSA, Abdool Karim Q. Omicron SARS-CoV-2 variant: a new chapter in the COVID-19 pandemic. Lancet 2021; 398(10317): 2126-8.
4. Ministry of Health and Medical Education. The latest statistics of Covid-19 in Iran [In Persian]. 2020. Available from: URL: https://behdasht.gov.ir/.
5. Alipour A, Ghadami A, Alipour A, Abdollahzadeh H. Preliminary validation of the corona disease anxiety scale (CDAS) in the iranian sample. J Health Psychol 2020; 8(32): 163-75. [In Persian].
6. Farnoosh G, Alishiri G, Hosseini Zijoud S, Dorostkar R, Jalali Farahani A. Understanding the severe acute respiratory syndrome coronavirus 2(SARS-CoV-2) and coronavirus disease (COVID-19) based on available evidence-a narrative review. J Mil Med 2020; 22(1): 1-11. [In Persian].
7. Bajema KL, Oster AM, McGovern OL, Lindstrom S, Stenger MR, Anderson TC, et al. Persons Evaluated for 2019 Novel Coronavirus - United States, January 2020. MMWR Morb Mortal Wkly Rep. 2020; 69(6): 166-70.
8. Abdollahi D. Association of educational planning with mental health of nursing students of tehran medical science university with emphasis on the educational stressor factors and stress management methods. Iran J Health Educ Health Promot 2015; 4(1): 40-9. [In Persian].
9. Ahrari S, Bahrami M, EshghiZadeh M, Khaligh A, Rashidi F. Study of the level of stress and coping methods in nursing students of Gonabad in 2012: A short report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2016; 15(4): 379-86. [In Persian].
10. Ebrahimi Iraqi Nezhad E, Tol A, Shojaeezadeh D, Khorsandi M, Bagheri F. Effectiveness of PRECEDE model for health education on anxiety of nurses employed in hospitals of Arak University of Medical Sciences: application of PRECEDE model constructs Anxiety of nurses and PRECEDE model. J Health Syst Res 2014; 10(4): 752-65. [In Persian].
11. To KK, Tsang OT, Yip CC, Chan KH, Wu TC, Chan JM, et al. Consistent detection of 2019 novel coronavirus in saliva. Clin Infect Dis 2020; 71(15): 841-3.
12. Lipsitch M, Swerdlow D, Finelli L. Defining the epidemiology of covid-19 studies needed. N Engl J Med 2020; 382(13): 1194-6.
13. Sheydaei Aghdam S, Fatemipoor H. The effect of mindfulness training on reducing students’ test anxiety. JTBCP 2017; 11(45): 67-89. [In Persian].
14. Haghbin M, Abbasi A, Rafiei E, Kheradmand A, Javadani F, Hatami N, et al. Anxiety caused by the new coronavirus (Covid 19) in breast cancer patients during the corona pandemic. Iran J Obstet Gynecol Infertil 2020; 23(8): 8-17.
15. Zafar SMA, Junaid Tahir M, Malik M, Irfan Malik M, Kamal Akhtar F, Ghazala R. Awareness, anxiety, and depression in healthcare professionals, medical students, and general population of Pakistan during COVID-19 Pandemic: A cross sectional online survey. Med J Islam Repub Iran 2020; 34: 131.
16. Nasirzadeh M, Akhondi M, Jamalizadeh A, Khoramnia S. A survey on stress, anxiety, depression and resilience due to the prevalence of COVID-19 among Anar City households in 2020: A short report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2020; 19(8): 889-98. [In Persian].
17. Rahmani R, Sargazi V, Shirzaei Jalali M, Babamiri M. Relationship between COVID-19-caused anxiety and job burnout among hospital staff: A cross-sectional study in the Southeast of Iran. J Occup Hyg Eng 2021; 7(4): 61-9. [In Persian].
18. Husky MM, Kovess-MasfetyV, Swendsen JD. Stress and anxiety among university students in France during Covid-19 mandatory confinement. Compr Psychiatry 2020; 102: 152191.
19. Rodríguez-Hidalgo AJ, Pantaleón Y, Dios I, Falla D. Fear of COVID-19, stress, and anxiety in university undergraduate students: A predictive model for depression. Front Psychol 2020; 11: 591797.
20. Zhang Y, Zhang H, Ma X, Di Q. Mental health problems during the COVID-19 pandemics and the mitigation effects of exercise: A longitudinal study of college students in China. Int J Environ Res Public Health 2020; 17(10): 3722.
21. Alizadeh Birjandi Z, Ghancheei M, Hakmabadi F, Mousavian SZ. The relationship between Coronavirus anxiety and its consequences on employees' mental health. J Assess Res Couns Psychol 2020; 2(4): 21-32. [In Persian].